آیا به بیمه موبایل نیاز دارید؟

بیمه موبایل هزینه جایگزینی یا تعمیر موبایل شما را در صورت سرقت، گم شدن یا آسیب دیدن پوشش میدهد. اما چگونه میتوانید بفهمید آیا به آن نیاز دارید و آیا این بیمهنامهها ارزش خوبی دارند؟ در اینجا به مبانی آن میپردازیم تا بتوانید انتخاب آگاهانهای درباره بیمه موبایل داشته باشید.
آیا بیمه موبایل ضروری است؟
دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است بیمه موبایل ایده خوبی به نظر برسد. به عنوان مثال، اگر:
- شما سابقهای از تلفنهای گمشده، دزدیده شده یا خراب دارید.
- شما یک گوشی هوشمند گرانقیمت دارید و/یا در یک قرارداد بلندمدت قفل شدهاید.
- شما نمیتوانید هزینه جایگزینی موبایل را بپردازید و نمیخواهید آن را به مدل ارزانتری تغییر دهید.
- شما به موبایل خود تکیه دارید و در صورت گم شدن، سرقت یا آسیب دیدن به یک جایگزین فوری نیاز دارید (به خاطر داشته باشید که باید یک بیمهنامه را انتخاب کنید که خدمات جایگزینی سریع ارائه میدهد – همه آنها اینطور نیستند).
اما در حالی که همه اینها ممکن است درست باشد، بیمه موبایل لزوماً پاسخ شما نیست. به عنوان مثال:
این بیمه نامه معمولاً نسبتاً گران است.
گزینههای جایگزین با ارزش بهتری موجود است.
بسیاری از بیمهنامهها استثنائاتی دارند که اعلام خسارت بر روی آنها را دشوار میکنند. به عنوان مثال، در حالی که معمولاً هزینه جایگزینی اپلیکیشنها و موسیقی را پوشش میدهند، بیمه هیچ گونه حفاظتی در برابر از دست دادن دادهها ارائه نمیدهد.
بیمه موبایل چه چیزی را برای شما پوشش میدهد؟
در سطح پایه، بیمه، موبایل شما را در صورت گم شدن، دزدیده شدن یا خراب شدن تلفن پوشش میدهد.
برخی از بیمهنامهها همچنین پوششهایی برای:
تماسهای غیرمجاز
آسیبهای تصادفی
لوازم جانبی تلفن
حفاظت در حین سفر به خارج یا داخل کشور،
اپلیکیشنها، بازیها، موسیقی و محتوا ارزش دیگری دارند.
اما بیمهنامهها به طور گستردهای متفاوت هستند، هم در پوششی که ارائه میدهند و هم در «استثنائات» آنها (چیزهایی که تحت پوشش نیستید).
بیمه موبایل چه چیزی را برای شما پوشش نمیدهد؟
در اینجا برخی از استثنائات اصلی که ممکن است در یک بیمهنامه ظاهر شوند آورده شده است:
بیاحتیاطی
اگر برای مثال، با تلفن خود بر روی سقف ماشین بروید، بیمهکننده شما ممکن است اعلام خسارت را به این دلیل رد کند که شما مراقبت معقولی نکردهاید. به همین ترتیب، شما تحت پوشش خسارت ناشی از کار عمدی خود نخواهید بود.
دزدی در حالی که بیتوجه هستید
اگر تلفن خود را روی صندلی ماشین یا روی میزی در یک کافه بگذارید و وقتی برای آن برگردید آنجا نباشد، احتمالاً تحت پوشش نخواهید بود.
متن بیمهنامه خود را بررسی کنید یا از شرکت بیمه خود درخواست روشنسازی کنید.
تاخیر در گزارش گم شدن یا دزدیده شدن تلفن شما
مطمئن شوید که تلفن گمشده خود را به سرعت گزارش کنید.
بسیاری از بیمهکنندگان اگر بیش از ۲۴ ساعت (یا حتی ۱۲ ساعت برای برخی از بیمهکنندگان) پس از واقعه آن را گزارش نکنید شما را پوشش نمیدهند.
آسیب آب
اگر به افتادن تلفن خود در توالت یا گذاشتن آن در جیب شلوارتان در حین شستشو عادت دارید، بررسی کنید که آیا بیمهنامه شما برای آسیب آب پوشش دارد – برخی ندارند.
باز هم، ممکن است دریابید که به این دلیل تحت پوشش نیستید که شما «مراقبت معقول» نکردهاید.
عدم وجود سیمکارت یا نبود سیمکارت اصلی
ممکن است تحت پوشش نباشید اگر سیمکارت اصلی در تلفن خود نداشته باشید – شاید شما تامینکننده را تغییر دادهاید و یک سیمکارت جدید قرار دادهاید، یا به طور موقت از تلفن دیگری استفاده میکنید.
شاید فکر کنید که این مورد برای کشورهای خارجی صادق است و برای شما مصداقی ندارد. ولی با توجه به اهمیت رجیستر کردن، این موضوع در داخل کشور هم مهم است.
شما ممکن است تلفن جایگزین جدیدی دریافت نکنید.
اگر تلفن شما آسیب ببیند یا خراب شود، برخی بیمهکنندگان سعی خواهند کرد آن را تعمیر کنند یا یک تلفن بازسازی شده ارائه دهند تا اینکه به شما جایگزینی دهند.
اگر اینگونه باشد، باید آماده باشید که در حالی که تلفن شما در حال تعمیر است، بدون تلفن باشید.
این معمولاً بین چهار تا هفت روز طول میکشد.
جوانان
شما ممکن است در پیدا کردن پوشش دچار مشکل شوید اگر شما – یا کودکی که برای او این پوشش را دریافت میکنید – زیر ۱۶ سال (یا در برخی موارد ۱۸ سال) باشید.
بیمه موبایل چقدر هزینه دارد؟
بیمه موبایل همیشه ارزان نیست و هزینه آن به عواملی مانند برند تلفن، مدل و سطح پوشش بستگی دارد. نحوه پرداخت شما (بیمههای سالیانه یا ماهیانه) و هر ویژگی اضافی که در بیمهنامه خود قرار میدهید نیز میتواند بر هزینه تأثیر بگذارد.
آیا این ارزش هزینه را دارد؟
ارزش هزینه صرفاً به قیمت مربوط نمیشود. همیشه دقیقاً بررسی کنید که چه چیزی را برای هزینهتان دریافت میکنید و آیا این برای نیازهای شما مناسب است.
اگر به یک دستگاه جایگزین سریع نیاز دارید، به عنوان مثال، مطمئن شوید که بیمهنامهای را دریافت میکنید که شامل آن باشد.
ممکن است هنگام خرید یک تلفن جدید یا قرارداد، به شما بیمه موبایل پیشنهاد شود. بنابراین، قبل از پذیرش، مطمئن شوید که به دنبال معامله بهتری بگردید.
جایگزینهای بیمه موبایل
خودبیمهگری
برای خودبیمهگری، میتوانید به سادگی پولی را که میخواستید برای بیمه موبایل هزینه کنید پسانداز کرده و آن را به یک صندوق روز مبادا یا نقدی اضطراری واریز کنید.
وقتی که یک صندوق ساختهاید، پولی خواهید داشت که در صورت نیاز به جایگزین کردن تلفنتان یا هر هزینه غیرمنتظره دیگری، از آن استفاده کنید. نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
اگر تلفنتان را گم نکنید یا نشکنید، پول در حساب بانکی شما خواهد بود و نه در حساب بیمه.
شما ممکن است تلفنتان را قبل از پسانداز کردن پول کافی برای پوشش یک تلفن جدید گم کنید یا بشکنید.
یکی از بزرگترین هزینهها زمانی که یک تلفن دزدیده میشود، تماسهای غیرمجاز به شمارههای نرخ بالا است که در این دوره قبل از گزارش سرقت تلفن انجام میشود – شما باید این هزینهها را هم پرداخت کنید. اگر تصمیم به خودبیمهگری گرفتید، مطمئن شوید که پول را در یک حساب پسانداز واریز کنید که بتوانید به سرعت به پولتان دسترسی پیدا کنید.
موبایل خود را در بیمه خانهتان شامل کنید
شما احتمالاً میدانید که بیمه محتوای خانهتان، موبایل شما را در صورتی که در طول یک سرقت خانگی دزدیده شود پوشش میدهد.
شرکت بیمه شما همچنین ممکن است گزینهای برای افزودن پوشش خسارت تصادفی برای تلفنتان در خانه، یا پوشش برای اموالتان – از جمله تلفنتان – خارج از خانه پیشنهاد کند.
در اینجا چند نکته برای در نظر گرفتن وجود دارد اگر به فکر شامل کردن تلفنتان در بیمه خانهتان هستید:
این یک روش نسبتاً ارزان برای بیمه کردن موبایل شماست (اما به دو نکته بعدی توجه کنید).
اگر مجبور شوید به خاطر تلفنتان در بیمه خانهتان اعلام خسارت کنید، ممکن است حق بیمه شما هنگام تجدید افزایش یابد. به همین دلیل، برخی افراد ترجیح میدهند بیمه خانه و بیمه موبایل خود را جدا نگه دارند.
دوباره، اگر مجبور به اعلام خسارت شوید، مبلغ اضافی (مقداری که باید برای اعلام خسارت پرداخت کنید) ممکن است در بیمه خانه شما بیشتر از زمانی باشد که بیمه موبایل جداگانه دارید.
اعلام خسارتهای بیمه خانه معمولاً مدتی طول میکشد تا پردازش شوند و در این مدت شما بدون موبایل خواهید بود. با این حال، اگر بیمهگر موبایل مناسبی را انتخاب کند، باید بتوانید بلافاصله یک دستگاه جدید دریافت کنید.
تماسهای غیرمجاز احتمالاً پوشش داده نخواهند شد.
همیشه سطح پوشش را بررسی کنید – آیا نیازهای شما را برآورده میکند؟ چقدر سریع تلفنتان جایگزین میشود؟ آیا برای تماسهای غیرمجاز پوشش خواهید داشت؟